Gå direkte til innhold

Thon Hotels

Christian Olsson og Tomas Jomyr

Vi samles på konferanser som aldri før: – Det sosiale er vel så viktig som det faglige

Aldri før har det vært enklere for bedrifter å organisere videomøter og online-konferanser. De teknologiske mulighetene legger derimot ingen demper på vårt ønske om å treffes ansikt til ansikt.

86 % av norske arbeidstakere mener at personlige møter gir den beste formen for samarbeid, det viser resultater fra verdens mest omfattende arbeidsmarkedsundersøkelse, Randstad Workmonitor. I undersøkelsen kommer det også fram at kun tre av ti føler at de har mindre personlig kontakt med kolleger som følge av bruk av teknologi.

Øker forståelse og samhold

– Man skulle jo kanskje tro at teknologien har ført til mindre kontakt, men det har den altså ikke, og det skyldes nok at det å møtes personlig tilfredsstiller noen grunnleggende behov hos oss, sier Jan-Martin Berge.

Berge er psykologspesialist og har bred erfaring innen kursvirksomhet og organisasjons- og ledelsesutvikling.

Han tror det sosiale er vel så viktig som det faglige under konferanser, og at det må legges til rette for sosiale møtepunkter når aktivitetene planlegges.

– Mange dyktige bedriftsledere er klar over dette, og på tross av lange avstander, ofte over landegrenser, så prioriterer de at de ansatte skal møtes en eller flere ganger i året fordi de vet at de samarbeider bedre når de har møtt hverandre.

Antall konferansegjester øker

Christian Olsson er driftsdirektør i Thon Hotels, der de ikke har merket noe til at teknologien har overtatt for de personlige møtene. Tvert imot har antall kurs- og konferansegjester økt de siste årene.

– Ser vi på omsetningen i kurs- og konferanseavdelingen så har den økt med 13 % i perioden 2014 til 2016, sier Olsson.

Driftsdirektøren ser på den teknologiske utviklingen og de mange nye løsningene som noe positivt.

– Dette er positivt og gir oss mange muligheter til å videreutvikle våre egne tilbud og produkter.

Les også: Dette er Norges beste hoteller.

Oppgraderer konferansetilbudet

Thon Hotels har brukt mer enn 1,3 milliarder kroner på å fornye hotellene sine med friske farger og nytt interiør. Moderne konferansesaler og møterom med topp moderne utstyr har også vært en stor del av oppussingen.

– Vi har teknisk utstyr som er up-to-date til enhver tid, samtidig som vi fornyer konferanseavdelingens andre fasiliteter, slik som lys, luftkvalitet og mingleområder, sier Christian Olsson.

Thon Hotels har konferansehoteller over hele Norge, blant annet i Kirkenes, Lofoten, Fosnavåg, Bergen og Oslo. I 2015 åpnet Thon Congress Gardermoen, som i den største salen har en kapasitet på hele 3410 personer!

– Vi er sikre på at behovet for å møtes, snakke sammen og dele kunnskap vil være vel så stort i fremtiden, sier driftsdirektøren.

Sosiale møter

Christian Olsson kan bekrefte at det sosiale aspektet ved et faglig arrangement er viktig, og på hotellene ønsker de å legge til rette for at konferansegjestene skal kunne samles og hygge seg etter de faglige påfyllene.

– Dette gjør vi blant annet gjennom å satse på matopplevelsene. Vårt mål er å levere kvalitetsmat som er både sunn, velsmakende og som gir en god opplevelse, både til frokost, lunsj og middag.

Han viser blant annet til at Thon Hotels vant både første- og andreplass i den årlige Twinings-konkurransen «Norges beste frokost».

To damer drikker kaffe
1 / 5

Kvinnelig medarbeider
2 / 5

Driftsdirektør Christian Olsson prater med Tomas Jomyr
3 / 5

Tre gjester får servering
4 / 5

Kokk forteller gjest om maten
5 / 5

Maten er viktig

– Det har vært en enorm utvikling når det gjelder frokost og lunsj, bekrefter Kjell Olav Hauge.

Han er daglig leder og konferanseansvarlig i Akuttjournalen Arena AS, en bedrift som arrangerer konferanser rettet mot akuttmedisinske foretak.

– Vi har ikke merket noen nedgang i antall konferanser. Hittil i år har vi hatt store arrangementer både på Thon Hotel Nordlys i Bodø og Thon Hotel Opera, og nå i mars er det klart for et nytt stort arrangement på Thon Hotel Oslo Airport. Vi har testet de fleste hotellkjedene, men har valgt Thon Hotels de siste årene fordi konseptene er gode, de holder det de lover og så har de veldig god mat, sier Hauge.

Han setter stor pris på fornyelsen Thon Hotels er i gang med, både når det gjelder interiør og restauranttilbud.

– Det er en fornøyelse. Man blir i godt humør av å omgi seg med så friske farger og fine møbler. Og så er maten viktig. Når man deltar på en konferanse så er det jo primært for å lære, men også for det sosiale, å spise godt og kose seg, ellers kunne man jo like gjerne sittet hjemme og møttes på Skype, sier Kjell Olav Hauge.