Lofotsalen hos Thon Hotel Svolvær.

Arranger ditt neste kickoff hos Thon Hotels

Få ting er like motiverende som et kickoff. Hos Thon Hotels kan dere få arrangementet servert på sølvfat – uavhengig av hvor mange dere er eller hvor i landet dere befinner dere.

– Hvorfor du bør arrangere ditt neste kickoff på et Thon-hotell? Fordi vi har fine lokaler, god mat, super service og fleksible muligheter, svarer Dennis Knudsen Herness umiddelbart. 

Selv er han kurs- og konferansesjef på Thon Hotel Storo, men kjenner godt til hva hotellkjeden generelt kan by på i møte med bedrifter eller andre grupper som skal arrangere kickoff: Et arrangement som består av både en faglig og en sosial del, og som gjerne arrangeres helt i starten av året eller rundt oppstart etter sommerferien. 

– De typiske kickoff-gjestene er mellomstore bedrifter eller avdelinger fra store bedrifter, forteller Herness. 

– De starter gjerne dagen med et smell, for eksempel ved å vise en kul video de har laget med volumet på full guffe. Så man møter dagen med en egen energi på kickoff.

Dennis Knudsen Herness, kurs- og konferansesjef på Thon Hotel Storo.
Dennis Knudsen Herness, kurs- og konferansesjef på Thon Hotel Storo.

Et hav av muligheter

Thon har over 80 hoteller rundt omkring i landet. Tar du kontakt med et av dem når du skal arrangere kickoff, garanterer Dennis deg at du vil få god hjelp. De som jobber med kurs og konferanse på Thon Hotels er nemlig blitt drevne eventarrangører. 

– En stor del av hverdagen vår består av å planlegge arrangementer. Stort sett starter det med en helt standard forespørsel på e-post med informasjon om antall gjester og ønsket tidspunkt. Deretter kommer arrangøren ofte innom på en visning, og da går vi rundt og prøver å se for oss arrangementet og bygge det sammen bit for bit, forklarer kurs- og konferansesjefen.

Et «hull» som nesten alltid skal fylles på et kickoff, er tiden mellom konferanse og bankett. For det tar et par timer for hotellet å forvandle konferansesalen om til festlokale, og i den perioden må gjestene ha noe å gjøre. 

– Da bistår vi gjerne med å finne en passende aktivitet. Vi har partnere vi samarbeider med, og har derfor mange tips til hvordan man kan få mest ut av disse timene. Kanskje vil dere ut på en friluftsaktivitet, dra på vinsmaking eller arrangere «escape box» på hotellet – et slags escape room i koffertformat, sier Dennis, og forsikrer om at mulighetene er mange hos Thon.

– Vi har områder for mingling, dere kan lage en egen bar, sette opp shuffleboard eller rigge opp for videospill hvis dere har lyst til det. 

Utgangspunktet for planleggingen er alltid kundens ønsker, men Dennis anbefaler å involvere de ansatte på hotellet i planleggingen, ettersom de kjenner hotellets muligheter. 

– Jeg tør i alle fall å påstå at arrangementet med stor sannsynlighet blir bedre hvis vi får ha en finger med i spillet. 

Pausematen står klar til sultne konferansedeltakere hos Thon Hotel Oslofjord.
Pausematen står klar til sultne konferansedeltakere hos Thon Hotel Oslofjord.

3 grunner til å arrangere kickoff på Thon Hotels:

  • Lokalene: Thon har veldig freshe lokaler i spreke farger som gjør en glad. 
  • Maten: Hotellene legger mye kjærlighet i maten og får også mye ros for den. 
  • Servicen: Personalet på Thon Hotels er alltid løsningsorienterte, blide og imøtekommende – noe som er veldig viktig når du er på kickoff. Det er vanskelig for gjestene å ha det hyggelig hvis de som jobber der er sure.

Spiller ball som et eventbyrå

De ansatte i Thon Hotels setter servicen høyt og er oppriktig engasjert når de har besøk av kickoff-gjester, forteller Dennis. 

– Det er ikke sånn at jeg bare sier «god morgen», setter frem kaffe og kobler til projektoren, og så er min dag ferdig. Nei, nei, vi spiller ball hele tiden og fungerer litt som et eventbyrå. 

Og selv om det krever sitt å holde i store arrangementer, er gleden større enn strevet, forsikrer han.

– Det å få jobbe med arrangementer og se at kundene er fornøyde når de drar herfra, det er det beste jeg vet.

Får fart på sakene

På kickoff er det sosiale vel så viktig som det faglige, og bedriftene er derfor ofte opptatt av at deltakerne skal være samlet og ikke forsvinne fra hverandre. 

– Arrangøren vil også gjerne sørge for at programmet ikke er for tett, sånn at folk har tid til å prate litt sammen. Og så er de selvfølgelig opptatt av god mat! Mat er alltid viktig. 

Som en engasjert tilskuer fra sidelinjen, er kurs- og konferansesjefen overbevist om at et kickoff knytter bånd mellom de ansatte. 

– Jeg er helt sikker på at det fører til at samarbeidet på tvers av avdelingene blir bedre. Det å prate sammen ansikt til ansikt og oppleve noe sammen, gjør det lettere å stille spørsmål og ikke være så kritisk hvis noen gjør noe feil senere, reflekterer Herness.  

– Det er i det hele tatt mye god fart i å sparke i gang sesongen med en kickoff!

Hos Thon Hotel Harstad får du møterom med panoramautsikt over Vågsfjorden.
Hos Thon Hotel Harstad får du møterom med panoramautsikt over Vågsfjorden.

En typisk kickoff-dag hos Thon Hotels

  • 09:00: Gjestene ankommer, og det faglige programmet starter. 
  • 10:30: Pausesnacks.
  • 11:30: Lunsj.
  • 12:30: Kanskje gjestene overraskes med et musikalsk innslag eller lignende før det faglige programmet fortsetter? 
  • 14:00 Pausesnacks.
  • 16:30: Den falige delen avsluttes, og da velger de fleste å arrangere en aktivitet på eller utenfor hotellet, før deltakerne får tid til å skifte og ta et pust i bakken før middag. Her kan det også være lurt å legge inn en matbit. 
  • 19:00: Mingling før middag.
  • 19:30: Middag kan enten nytes i hotellrestauranten eller på privat bankett. Spiser dere i restauranten, er det duket for fest i bankettsalen etterpå, mens middag og fest gjerne glir inn i hverandre hvis middagen holdes i salen. Her er det duket for diverse former for underholdning, for eksempel i form av en konferansier, en komiker, en artist, en tryllekunstner, en DJ – muligheten er mange.