Gå direkte til innhold

Thon Hotels

Skjermbilde av forsiden på thonhotels.no med chatbot nede i høyre hjørne

Lansering av chatbot

Onsdag 6. juni lansert vi en chatbot på våre nettsider. Denne skal svare på alt våre brukere lurer på uten at de skal trenge å kontakte oss på telefon eller e-post.

Arbeidet med chatbot startet med at tusenvis av e-poster til kundeservice ble analysert for å finne ut hvilke spørsmål folk stiller oftest. Basert på dette resultatet, er det i chatbot-plattformen lagt inn mange formuleringer av hvert spørsmål med tilhørende svar.

Dermed kan boten ta unna en stor del av det som tidligere har vært henvendelser over telefon og e-post. Det betyr at medarbeiderne på kundeservice kan bruke tiden sin på tyngre kundehenvendelser.

Maskinlæring

Videre er boten drevet av maskinlæring, noe som gjør at den blir "smartere" jo flere som bruker den. Boten lærer seg stadig komplekse mønstre i form at formuleringer, dialekter og skrivefeil og kan gjøre intelligente beslutninger basert på data fra brukerne våre.

Snakke med et menneske?

Innebygget i boten finnes det en funksjon som gjør at brukeren kan velge å heller snakke med en medarbeider på kundeserivce. Denne muligheten åpnes idet et spørsmål er stilt uten at boten forstår det.

Vi har foreløpig ikke aktivert denne funksjonen da vi ser at roboten svarer godt alene.

Boten er utviklet av Convertelligence på en plattform som heter Kindly.