Gå direkte til innhold
Collage med tre ansatte som har jobbet lenge i Olav Thon-Gruppen

– Her er det mange muligheter for de som ønsker å utvikle seg

Begynner du å jobbe i Thon Hotels, starter du på en reise som fort kan ta uante veier. Møt tre ansatte som har gjort karriere internt.

Ble løftet fram av folk som trodde på henne

Birgit Kjuus lurer fælt på hva hun hadde drevet med i dag hvis ikke det hadde vært for at en fantastisk hotelldirektør tok henne under vingene i 1992.

Hvem: Birgit Kjuus (51)

Begynte som: Resepsjonist

Stilling i dag: Hotelldirektør på Thon Hotel Oslo Airport og Thon Hotel Gardermoen

– Jeg var egentlig litt i villrede om hva jeg skulle bli her i verden. Men ett eller annet måtte jeg jo finne på, og siden jeg syntes det hørtes gøy ut å jobbe innenfor hotell og reiseliv, planla jeg å gå hotellhøgskolen i Stavanger. For å komme inn der trengte jeg litt praksis, så da jeg var i starten av tjueårene fikk jeg meg jobb som resepsjonist på det som den gang het Home Hotel Stefan – i dag bedre kjent som Thon Hotel Rosenkrantz. Hans Reinmann ble direktør på hotellet på starten av 90-tallet, og han skulle vise seg å få stor betydning for karrieren min. Det tok nemlig ikke lang tid før stillingen som resepsjonssjef ble ledig og Reinmann tilbød meg jobben over en kringle og en kaffe.

Det ble en ganske bratt læringskurve. Jeg hadde aldri vært borti noe lederansvar før og visste ikke helt hva jeg gikk til. Heldigvis fikk jeg utrolig god støtte fra Reinmann underveis, som mente han så et potensiale i meg. Etter en stund gikk jeg over i rollen som assisterende daglig leder. Da befant jeg meg i en situasjon hvor jeg ansatte folk som hadde gått på hotellskolen jeg selv opprinnelig hadde tenkt til å gå på, så da innså jeg at det kanskje var like greit å legge studieplanene på hylla.

Da Thon Hotel Opera skulle åpne i 2001, ble Hans Reinmann hentet inn som hotelldirektør – og jeg fulgte etter. Da hadde jeg jobbet på Hotel Stefan i mange år og syntes det var spennende med noe nytt. Rundt 2014 skulle Hans pensjoneres, og jeg lurte veldig på hvem det var som skulle komme å bli direktør for oss. Folk rundt meg ymtet veldig frampå om at jeg burde melde interesse, men den tanken hadde faktisk ikke slått meg. Det er mulig det hadde sammenheng med at jeg hele livet har vært frilansmusiker ved siden av hotelljobben og i perioder lurte på om jeg i det hele tatt hadde tid til å jobbe på hotell. Men ledelsen ga meg mye frihet og gjorde det mulig å sjonglere begge deler.

Tanken på å prøve meg som hotelldirektør vokste imidlertid på meg, så til slutt tok jeg opp telefonen og fortalte konserndirektøren at jeg var interessert. Det var lurt, skulle det vise seg, for snart gikk jeg – som egentlig aldri hadde hatt noen direktørambisjoner – i min mentors fotspor. Jeg var direktør på Hotel Opera ut 2020, og nå har jeg tatt over som hotelldirektør på Thon Hotel Oslo Airport og Thon Hotel Gardermoen.

Hans Reinmann og jeg følger hverandre fortsatt, og han besøker meg på jobb en gang i måneden. Han endte opp med å bli veldig viktig for min karriere, og jeg aner ikke hva som hadde skjedd hvis ikke han hadde plukket meg opp i resepsjonen på Hotel Stefan.

Opp igjennom årene har jeg flere ganger lurt på om jeg kanskje burde flyttet på meg, men konklusjonen har alltid blitt den samme: Jeg har fått nye utfordringer hele veien og gledet meg til å gå på jobb hver dag, så hvorfor skulle jeg sluttet? Olav Thon sier selv at «stillstand er tilbakegang», og det har jeg tenkt mye på. Hvis jeg hadde følt stillstand underveis hadde jeg nok blitt utålmodig og sett meg om etter noe annet.

Thon Hotels er en fantastisk hotellkjede å jobbe i. Det er ofte kort vei fra en idé kommer på tegnebrettet til vi er midt i gjennomføringen av den, så selv om vi er blitt en stor kjede har vi beholdt tempoet og iveren. Her er det virkelig mange muligheter for de som er sultne og har lyst til å utvikle seg.

For meg var det helt avgjørende at noen andre så et potensiale i meg som jeg selv ikke visste at fantes.

Se våre ledige stillinger eller registrere deg for å få informasjon om aktuelle jobbmuligheter i vår karriereportal.

– En veldig spennende reise

Ida Svenningsen Eide startet sin karriere i Thon Hotels som resepsjonist ved siden av studiene. Nå, elleve år senere, kan hun se tilbake på en spennende reise – og titulere seg som markedssjef.

Ansatt_Ida_Svenningsen.jpg

Hvem: Ida Svenningsen Eide (33)

Begynte som: Resepsjonist

Stilling i dag: Markedssjef

– Jeg har fått lov til å utvikle meg, prøve meg i nye roller og fått mer og mer ansvar. Det er en av grunnene til at jeg har vært i Thon Hotels så lenge. Jeg trives så utrolig godt! Vi har rett og slett et unikt miljø, med veldig ålreite folk, både ute på hotellene og ellers i bedriften. Det er generelt hyggelige folk som jobber i reiselivsbransjen.

Når jeg møter på folk i ulike roller i Thongruppen, så har de ofte vært hos oss i alt fra 5 til 50 år. Det er et sted mange trives, og blir lenge, så jeg er ikke den eneste med lang fartstid. Det tror jeg har en sammenheng med at man får muligheten til å prøve seg fram i organisasjonen om man vil. Tar du initiativ og gjør en innsats, får du betalt for det.

Selv startet jeg min karriere på Thon Hotel Astoria, som resepsjonist på deltid mens jeg tok en bachelorgrad i reiseliv og relasjonsledelse på Markedshøyskolen i Oslo. Jeg hadde tidligere jobbet som lærervikar og sjåfør for Dolly Dimple's, men resepsjonistjobben var på en måte min første ordentlige relevante jobb. På skolen interesserte jeg meg ekstra for markedsføringsfagene, så jeg bestemte meg for å ta en mastergrad i strategisk markedsføringsledelse på BI. Da var det naturlig for meg å søke på en mer relevant deltidsstilling, og jeg startet da som koordinator for sosiale medier på hovedkontoret til Thon Hotels. Og etter det har det egentlig bare ballet på seg.

Etter to år som resepsjonist og halvannet år som koordinator for sosiale medier, fulgte to år som markedskoordinator. Deretter var jeg kampanjeansvarlig i tre og et halvt år, før jeg for to og et halvt år siden tok over som markedssjef. Det har blitt noen år, og det har vært en veldig spennende reise!

Som markedssjef jobber jeg med all markedskommunikasjon og alle markedsaktiviteter for Thon Hotels. Hos oss blir alt styrt fra hovedkontoret, som vil si at vi har ansvar for alle de 80 hotellene. Ellers har jeg personalansvar for markedsteamet, som jeg vil si er en faglig sterk gjeng. Vi gjør alt fra større kampanjer, som ThonTester-kampanjen som vi vant årets markedsfører med i 2018, til mer hverdagskommunikasjon via sosiale medier. Kjernen i arbeidet er å sikre digital omsetning og å prøve å bygge merkevaren Thon Hotels så sterk som mulig.

Det beste med jobben, i tillegg til alle de gode kollegaene, er at vi har et produkt det er lett og gøy å markedsføre. Vi selger en opplevelse – og det syns jeg er veldig givende!

Om du er engasjert, målrettet, liker å ta i et tak og brenner for faget ditt, tror jeg du vil trives hos oss i Thon. Selv gleder jeg meg veldig til å komme tilbake etter barselpermisjon – forhåpentligvis til en mer normal hverdag etter pandemien – for å møte kollegaer, og ha det gøy på jobb igjen.

– Som resepsjonist innså jeg at det er i hotellbransjen jeg hører hjemme

Lauma Turnele startet i jobben som resepsjonist litt tilfeldig. Men hotellbransjen ga mersmak, og 12 år senere har hun både en bachelor i reiseliv og flere spennende stillinger i bagasjen.

Ansatt_Lauma_Turnele.jpg

Hvem: Lauma Turnele (36)

Begynte som: Resepsjonist

Stilling i dag: Senior Revenue Manager

– Da jeg fikk jobben som resepsjonist på Thon Hotel Gyldenløve, hadde jeg ingen erfaring fra hotellbransjen. Jeg setter veldig pris på at de turte å ta sjansen på meg den gangen.

Opprinnelig kommer jeg fra Latvia, men jeg flyttet til Norge som 19-åring for å jobbe som au pair. Etter noen år hadde jeg lyst til å prøve noe nytt, og siden jeg liker å jobbe med mennesker og ikke ha en fast A4-jobb, virket stillingen som resepsjonist midt i blinken. 

Og det var den – for jeg har aldri angret! Jobben i resepsjonen fikk meg til å innse at det er i hotellbransjen jeg hører hjemme, så jeg bestemte meg for å ta en bachelorgrad i reiseliv. I fem år sjonglerte jeg studier og pendling til Universitet i Latvia, med stadig nye og spennende roller i Thon Hotels.

Fra stillingen som resepsjonist gikk jeg over til å bli bookingassistent på Thon Hotel Terminus, før jeg fikk en vikarstilling som bookingsjef. I løpet av disse nesten to årene lærte jeg masse om revenue booking, og fant ut at det var det jeg ønsket å satse på.

Derfra gikk veien videre til Thon Hotel Triaden i Lørenskog, der jeg hadde syv fantastiske måneder med hyggelige kollegaer og en super leder som pushet meg videre opp og fram. Det å ha fått god støtte fra nærmeste leder hele veien, som virkelig har hjulpet meg til å utvikle meg, det er noe av det jeg har satt størst pris på i løpet av mine år i Thon Hotels.

Etter tiden i Lørenskog gikk ferden tilbake til Oslo, der jeg ble bookingsjef på Thon Hotel Ullevål Stadion. Etter halvannet år ble jeg resepsjonssjef, for å få et innblikk i den delen av jobben også. Deretter ble jeg hotel revenue manager på Thon Hotel Opera, før jeg de siste tre årene har vært senior revenue manager på hovedkontoret.

Det at jeg har fått prøve meg i mange ulike roller tror jeg har vært en kjempeviktig erfaring. Jeg vet hvordan ting fungerer ute på hotellene, noe jeg kan dra nytte av i jobben jeg gjør i dag. Nå har jeg ansvar for distribusjonsavdelingen, og velger blant annet hvilke kanaler vi skal være synlige i, hvem vi skal samarbeide med, og passer på at systemene og prisene hele tiden er riktige. Det er ingen arbeidsdag som er lik, og det liker jeg veldig godt!

Jeg har med andre ord hatt en spennende og innholdsrik reise, og det er nettopp det som er så fint med Thon Hotels. Her får du muligheten til å nå veldig langt om du ønsker det, og kan prøve deg i ulike stillinger for å finne ut av hva som passer deg best og hva du brenner for. I tillegg skjer det mye spennende i Thon Hotels for tiden, og jeg gleder meg til å være med på reisen videre!