Gå direkte til innhold
Ingrid Moe Wold fra det norske fotballandslaget

Fire enkle og effektive øvelser du kan gjøre hjemme

Ønsker du å komme i gang med hjemmetreningen? Ingrid Moe Wold spiller fotball for det norske kvinnelandslaget, og er utdannet fysioterapeut. Her viser hun deg noen øvelser som både hun og du kan gjøre hjemme.

Kom i form med hjemmetrening

For å trene hjemme trenger du ikke veldig mye utstyr. Du kan bruke puffer, benker, stoler eller andre møbler med litt høyde.

Første øvelse: Step-up og bulgarske utfall

Den første øvelsen er en kombinasjon av step-up og bulgarske utfall. Kjør 10-15 repetisjoner på hvert bein, og tre runder.

– Det jeg liker med denne øvelsen er at du trener både fremside og bakside lår, sier Ingrid.

Andre øvelse: Armhevninger

Øvelse nummer to kalles enten push-ups og armhevninger. Øvelsen kan gjennomføres på ulike måter avhengig av hvor tung du ønsker at øvelsen skal være. Enten på flatt underlag, eller med armene eller bena plassert på et møbel.

– Det viktigste å tenke på er at du kniper inn navlen og strammer magen, slik at du ikke blir svai i ryggen, forklarer Ingrid.

Kjør 10 repetisjoner av gangen, og gjenta i tre runder. Øvelsen er fin for å trene brystmuskulatur, armer og stabiliseringsmuskulatur i rygg og mage.

Tredje øvelse: Stoldips

Den tredje øvelsen trener muskulaturen på baksiden av overarmen, også kalt triceps eller grevinneheng på folkemunne.

Ta tak på stolkanten, hold bena strakt ut og sørg for at albuene er godt inntil kroppen. Senk deg ned og løft opp 10 ganger per runde, og gjenta tre ganger.

Dersom du synes øvelsen blir for tung kan du bøye knærne og gjøre det samme, slik at du fordeler belastningen litt jevnere.

Fjerde øvelse: Seteløft

Det eneste du trenger til denne øvelsen er noe å legge bena på. Du skal ha bena ganske strakt, løfte setet så høyt du kan og knipe setemuskulaturen i 2-3 sekunder i denne posisjonen.

Bra jobbet! Noe av det beste med å trene er den gode samvittigheten i etterkant, og uansett om du trener hjemme eller inne på hotellrommet er det heldigvis kort vei til senga eller sofaen.

Vi håper øvelsene inspirerer deg til å mer trene hjemme, og gleder oss til å kunne ønske deg velkommen på våre treningsrom.

Se Ingrid vise øvelsene i videoen under

Relatert innhold