Du er her: Thon Hotels / Om Thon Hotels / Presse / Edvard Munch i unikt samarbeid

Det ligger et stort potensial i å øke internasjonal turisme ved hjelp av norske globale kulturmerkevarer. Edvard Munch og Munchmuseet er unikt med betydelig potensial for internasjonalt reiseliv.

- Norge satser for lite på kunstturisme.  Thon Hotels ønsker å ta dette på alvor. Med økende fokus på autentiske lokale opplevelse tror vi Edvard Munchs internasjonale stjernestatus kan bidra til økt oppmerksomhet på Norge, sier Morten Thorvaldsen, administrerende direktør Thon Hotels

Samarbeidet mellom Thon Hotels, Color Line og Munch Museet er nyskapende og er bygd blant annet på faktorer som er viktig i innovasjonsprosesser og forretningsmodeller.

- Det er nødvendig med en reposisjonering av norsk reiseliv. Vi ønsker en satsing på opplevelsesbasert tematurisme for å snu en negativ trend. Det er viktig å ta i bruk de internasjonale og unike attraksjonene Norge kan by på. Sammen skal vi bidra til å operasjonalisere muligheter som ligger i Edvard Munch, sier Helge Otto Mathisen i Color Line.

Edvard Munch står i en særstilling internasjonalt med en enorm interesse. I 2013 ble Edvard Munch omtalt i mer enn 30 000 presseklipp internasjonalt.

- Vi er veldig glade for å ha inngått dette viktige strategiske samarbeidet med Thon Hotels og Color Line, og de muligheter det gir oss. Suksessen rundt jubileet Munch 150 var et resultat av en betydelig innsats fra organisasjoner og næringsliv, og den erfaringen tar vi med oss videre når vi nå utvikler nye og viktige samarbeidsavtaler, sier Stein Olav Henrichsen direktør ved Munchmuseet.

Samarbeidet er ønsket og i tråd med regjeringens mål for reiseliv og kultur, og byråd for kultur og næring i Oslo, Hallstein Bjercke (V), omfavner avtalen.

- Dette er rett og slett et glitrende samarbeidsprosjekt som jeg tror vil vise at det er et enormt verdiskapingspotensial i skjæringspunktet kultur og næring

Thon Hotels er en del av Olav Thon Gruppen med over 60 hoteller i Norge, 1 hotell i Sverige, 5 hoteller og 3 leilighetshoteller i Brussel og 1 hotell i Rotterdam. Thon Hotels er den tredje største hotellkjeden i Norge. Kjeden er inndelt i tre konsepter; Budget, City og Conference. Thon Hotels medlemsprogram Thon Member ble nylig med i GHA (Global Hotel Alliance), som gir fordeler på hoteller i over 450 land verden over.

Color Line
Color Line AS er Norges største, og et av Europas ledende cruise- og transportrederier. Selskapets flåte på seks skip transporterer mer enn fire millioner passasjerer, nærmere 900 000 personbiler og over 170 000 trailere hvert år.

Color Line driver med person- og godstransport, konferanse, hotelldrift, restauranter, butikker, underholdning og turproduksjon. Color Line har i perioden 2004 – 2012 investert 8 milliarder NOK i nye skip, havner og konsepter. Selskapets visjon er å bli Europas beste innen cruise og transport.

Munchmuseet
Munchmuseet forvalter og formidler størstedelen av livsverket til Edvard Munch. Kunstsamlingens innhold og omfang gjør at Munchmuseets samlinger skiller seg fra andre museer for én enkelt kunstner. Munch- samlingen utgjør  en viktig del av verdens kunst-arv som Norge er satt til å forvalte. I 2019 vil det nye Munchmuseet stå ferdig i Bjørvika

På bilde fra venstre Hallstein Bjercke, nærings- og kulturbyråd i Oslo Kommune, Stein Olav Henrichsen, Museumsdirektør Munchmuseet, Morten Thorvaldsen, adm dir Thon Hotels

Kontakt