Du er her: Thon Hotels / Om Thon Hotels / Presse / 2009 / En iskald attraksjon i Oslo sentrum

Den nye baren i Oslo sentrum er laget av store isblokker fra Torneelven i Jukkasjärvi, og er utformet av spesialiserte og dyktige iskunstnere som har satt sitt preg på designet. Designet for ICEBAR Oslo forandres hvert år, og årets design er ”Purity with a Twist” og er signert Arne Bergh og Janne Haglöf. Isen fra Torneeelven er spesielt kjent for å holde høy kvalitet og er en favoritt blant iskunstnere. Denne isen er med på å gi baren sin særegenhet og spesielle uttrykk.

Verdens største

Totalt er barområdet på 500 kvadratmeter, og dette gjør det til verdens største ICEBAR by ICEHOTEL så langt. ICEBAR Oslo er bygd ved hjelp av nærmere 60 tonn med is, og den ”kalde” delen av baren er på 100 kvadratmeter. Gjestene kommer inn i denne delen i grupper på 60 personer, og er i isbaren i 45 minutter av gangen. Før og etter oppholdet i den kalde delen kan gjestene nyte god mat og drikke i en ”varm” del.
− Takket være en hardt arbeidende gjeng kan vi åpne i tide, og vi er utrolig fornøyd med resultatet. Vi gleder oss til å åpne dørene for turister og innbyggere i Oslo, som skal få en opplevelse utenom det vanlige, sier Morten Thorvaldsen, administrerende direktør i Thon Hotels.

Stor pågang

Den nye baren er et nytt tilskudd til Oslos attraksjoner, og allerede en god stund før åpningen har det kommet mange henvendelser fra inn- og utland. Både cruise- og turoperatører har henvendt seg til ICEBAR Oslo, og flere arrangementer er booket utover vinteren. Også mange firmaer er interessert i å ha eventer i isbaren, for å kunne tilby sine ansatte og samarbeidspartnere en annerledes opplevelse.

Lyssetting

Inne i baren er det – 5 °C hele året, og takket være energieffektive LED-lamper fra Philips smelter ikke isen selv med mye belysning inne i lokalet. Lyset går i flere toner av blått og grønt, som minner om nordlys når det treffer den krystallklare isen.
− Philips er en viktig samarbeidspartner for oss, og deres kompetanse og teknologi er med på å skape det spesielle inntrykket som man får ved et besøk i ICEBAR by ICEHOTEL, sier Agnetha Lund, direktør i ICEBAR by ICEHOTEL. ICEBAR by ICEHOTEL et nytt og unikt konsept, som har utspring i verdens største hotell av snø og is i Jukkasjärvi i Sverige. Det nye franchise-konseptet bygger på mange års erfaring gjennom suksessen med ABSOLUT ICEBAR, et samarbeid som startet i 1993. ICEBAR Oslo har åpnet i samarbeid med Thon Hotels, og er den tredje i rekken i tillegg til Tokyo og København. ICEBAR Oslo åpner i Kristian IVs gate 12 i Oslo, og er Oslos nye, store attraksjon, både for innfødte og turister